tiistai 29. lokakuuta 2019

Raitasukat jämälangoista joilla oli oma tahto




 Nyt täytyy ihan rehellisesti myöntää, että en oikein tiedä mitä tapahtui tässä sukkaprojektissa. Kuulostaa varmaan aika hassulta, jos ei neuloja tiedä mitä neuloessa tapahtuu mutta niin nyt vain kävi.

Vakaa aikomus oli nimittäin neuloa hassut kissasukat. Siis sellaiset kivat yksiväriset pikkusukat joihin oli tarkoitus silmukoida jälkikäteen pikkuiset kissan kuvat. Ihan vakavissani läksin sellaisia tekemään mutta sellaisia en sitten kuitenkaan saanut aikaiseksi.


Nyt täytyy sitten varmaan vain todeta, että nämä langat eivät halunneet kissasukiksi. 
Jämälangat ohjasivat neulojan toimintaa. Ne halusivat raidoiksi ja pilkuiksi. Mikäs minä olin niitä estämään. Se kummallinen tunne, kun näistä sukista vain lähti muotoutumaan tämmöiset.

Ja malli näissä on aivan oma. Yksinkertainen mutta oma. 
Olen aina vähän epäillyt ettei minulla ole tarpeeksi luovuutta siihen, että osaisin ilman ohjeita tehdä yhtään mitään. Mutta nyt yllätin itseni toistamiseen tekemällä jo toisen työn ilman ohjetta.

Olen suuresti ihastellen kuunnellut ihmisiä jotka kertovat tuosta noin vaan tekevänsä käsitöitä ilman ohjeita. Heitä jotka rohkeasti toteuttavat käsitöissään omia näkemyksiään ja mielikuvitustaan. Ehkä koko hommassa onkin kysymys osaltaan vain rohkeudesta. Tottahan toki myös luovuudella on asiassa iso osa mutta varmasti myös sillä, että uskaltaa rohkeasti päästää irti totutusta eikä pelkää kokeilemista, erehtymistä eikä virheitä.



Oman luominen tuntuu mukavalta. 
Vaikka näissäkään ei ole kyse mistään hienoista monimutkaisista kuvioista, niin minulle nämä raidat ja pilkut edustavat jotain mihin en uskonut pystyväni. Olen ihan tyytyväisenä toistanut toisten valmiiksi miettimiä ohjeita. Mutta nyt tuntuu oikein kivalta tietää, että itseltäkin löytyy hiven taitoa ja pikkuriikkisen rohkeutta kehitellä myös ihan omia juttuja. 

Valmiiden ohjeiden mukaan tekeminen tuo kokemusta ja tietoutta joka on varmasti omiaan ruokkimaan myös sitä omaa uskallusta. 
Jatkan mielelläni myös sitä.



Syysauringon suloista
viikkoa
teille kaikille!
💚
Mari

1 kommentti:

  1. Kauniit sukat puikoilta tipahtikin. Tervetuloa meihin "oman tiensä kulkijoihin", jotka välillä neulovat, mitä milloinkin sattuu puikoilta tulemaan:) Se on tosiaan kivaa, vapauttavaa ja ehkä rohkeatakin, mutta ainakin helppoa. Voit muokata kuviota tai mallia sen mukaan, mikä milloinkin sattuu luonnistumaan:)

    VastaaPoista

Lämmin kiitos kun poikkesit lukemaan blogiani. Kommenttejanne on aina mukavaa lukea, joten jätäthän viestin muistoksi minulle käynnistäsi.❤️